Seuran historia

Äänekosken Urheilijoiden historiaa

Äänekosken Urheilijat on perustettu vuonna 1932. ÄU on yleisseura, jonka ohjelmaan 1930-luvulla kuuluivat yleisurheilu, hiihto, paini, voimistelu ja pesäpallo. Toiminnan tukikohtana oli VPK:n talo ja sen läheisyyteen vuonna 1939 valmistunut Palomäen urheilukenttä.

Sotien jälkeen seura alkoi kasvaa, tuli uusia jäseniä ja uusia urheilumuotoja kuten nyrkkeily ja koripallo. Myöhemmin ohjelmaan otettiin lentopallo, jääkiekko, jalkapallo, suunnistus, uinti, pujottelu ja kumparelasku. Nykyään moni urheilumuoto on kiristyvässä kilpailussa jäänyt pois ja ÄU keskittyy lippulaivansa yleisurheilun ohella lentopalloon, hiihtoon ja pujotteluun. Viimeisimpänä uutena urheilumuotona ÄU:n lipun alle liitettiin ampumahiihto. Merkille pantavaa on jonkinlainen sanattomaan sopimukseen perustuva työnjako Äänekosken Huiman ja ÄU:n välillä, edellinen hoitaa kori- ja jalkapallon, jälkimmäinen yleisurheilun ja lentopallon.

ÄU:lla on maineikas historia. Viisi sen jäsentä on edustanut Suomea olympialaisissa. He kaikki ovat yleisurheilijoita: Erkki Hautamäki, Aki Heikkinen, Jorma Kinnunen, Kimmo Kinnunen ja Erkki Puolakka. Muista olympiamiehistä ÄU:n kasvatteja ovat olleet  koripalloilija Uolevi Manninen, kolmiloikkaaja Esa Rinne ja maratoonari Pentti Rummakko. Tämän lisäksi myös Paavo Kotila ja Anni Rättyä, jotka jossakin vaiheessa kilpailivat seuran riveissä, olivat olympiaedustajina.

Yleisurheilun huippuhetkiä ovat tarjonneet Jorma Kinnunen olympiahopeallaan Meksiko Cityssä 16. lokakuuta 1968 ja maailmanennätysheitollaan 92.70 Tampereella 18. kesäkuuta 1969 sekä Kimmo Kinnunen maailmanmestaruudellaan 90.82 Tokiossa 26. elokuuta 1991 ja MM-hopeallaan Stuttgartissa 16. elokuuta 1993.

Äänekosken Urheilijat ovat kolmantena kaikkien aikojen keihästilastossa Suomessa, kymmenen parhaan heittäjän tuloksen keskiarvolla mitattuna, Tampereen Pyrinnön ja Helsingin Kisa-Veikkojen jälkeen.

Yksityiskohtaista tietoa seuran vaiheista ja sen urheilijoista saa muun muassa seuraavista kirjoista:

Erik Relander: Äänekosken äkkilähtö. Äänekosken Urheilijat 1932-2002

Arvo Siltanen: Äänekosken Urheilijat. Yleisurheilu 1932-2002. Saavutuksia, historiaa ja kaikkien  aikojen tilastot 70 vuoden ajalta

Urho Salo: Pikkujättiläinen (Jorma Kinnunen)

Syksyllä 2007 ilmestyi uusi painos tilastokirjaa. Siinä on myös anekdootteja ja muita pikku paloja ÄU:n yleisurheilusta.

Pienenä erikoisuutena kannattaa mainita, että seuran yhteydessä toimii yli 130-jäseninen  ÄU:n veteraanit -niminen yhdistys, jonka tarkoituksena on kokoontua vanhojen muistojen merkeissä ja tukea taloudellisesti ÄU:n nuoria urheilijoita kustantamalla leirityksiä ja myöntämällä kannustusstipendejä. Äänekosken Urheilijoilla itsellään on eri lajien urheilukouluja, joihin kannattaa liittyä.